Przygody rodzin w akcji

 

„ Nasze rytmy”- zabawa w rytmy

Do tej zabawy możemy wykorzystać różne materiały: klocki, fasolę, korki od butelek, groch itp. Najpierw rodzic układa prosty rytm, np. fasola-klocek-groch, dziecko powtarza ten sam rytm. Następnie wymyślamy inne, dowolne rytmy.

„Rodzinna gimnastyka”

https://www.youtube.com/watch?v=fa4uYdlEm4g

„Zawody moich rodziców”- zabawa pantomimiczna

Najpierw dzieci przypominają zawody rodziców.  Następnie  za pomocą gestów i mimiki prezentują je.

Jeżeli dzieci mają  ochotę mogą  obejrzeć bajki  o rodzinie:

https://www.youtube.com/watch?v=UEWMC8A9L6Y

https://www.youtube.com/watch?v=tKw2-En1tTw

https://www.youtube.com/watch?v=wC0wPkLIr70

„Rodzina”– nauka wiersza.

Dom to przede wszystkim rodzina, a więc  niech dzieci przypomną krótki wierszyk o rodzinie wykorzystując palce dłoni:

Ten pierwszy to Dziadziuś, (kciuk)

a przy nim  Babunia. (wskazujący)

Największy to Tatuś, (środkowy)

a przy nim mamusia. (serdeczny)

A to ja dziecina mała, (mały)

i to jest rodzinka, moja ręka cała.

„Pieczenie ciasta”- zabawa ilustrowana ruchem

Gotowanie i pieczenie w domu. Lewą ręką trzymamy miskę z ciastem, a prawą ręką ucieramy ciasto. Otrzepujemy ręce z mąki. Zaczynamy wybijać jajka: (powtarzamy kilka razy)-prawą ręką sięgamy za lewe ramię –bierzemy jajko-rozbijamy je o ramię –mówimy „puk”- wlewamy do miski –mówimy „chlup”

-wyrzucamy skorupki lewą ręką za prawe ramię –mówimy „siup” Ugniatamy ciasto, wyrabiamy. Rozwałkowujemy ciasto przed sobą obiema rękami. Ozdabianie ciasta kremem –składamy dłonie w piąstki, jedna na drugą, a palce rąk energicznie otwieramy. Posypujemy ciasto bakaliami. Częstujemy osoby siedzące po prawej i po lewej stronie. Możemy wykorzystać prawdziwe ciasto lub ciasteczka.

Wolny czas – rozmowa na temat wspólnego rodzinnego spędzania czasu.  Rodzic inicjuje swobodną rozmowę na temat wspólnego spędzania czasu. Zadaje dziecku pytania: Co możemy robić w wolnym czasie? Co lubisz robić w wolnym czasie z rodzicami? A co lubisz robić z dziadkami? Dziecko wypowiada się o dobrych i negatywnych sposobach spędzania wolnego czasu. Samodzielnie dochodzi do wniosku, że aktywne spędzanie wolnego czasu  z rodziną jest lepsze dla zdrowia i tworzenia dobrych więzi rodzinnych niż oglądanie telewizji czy korzystanie z telefonów komórkowych.

Zabawa ruchowa ,,Ziemia, woda, powietrze’’                                                                                 
Dzieci stają na dywanie, zwrócone twarzami do rodzica.                                                                            
Na hasło: Ziemia – dotykają dłońmi o podłogę.                                                                                     
Na hasło: Woda – chwytają się dłońmi za kolana                                                                                        
Na hasło: Powietrze – wskazują przestrzeń nad sobą.                                                                                                                 
Rodzic podaje hasła w różnej kolejności.

Nasza gra planszowa – praca techniczna.                                                                         
Pomoce: kolorowe kartki z bloku technicznego, kostka do gry, klej, nożyczki, duży brystol, mazaki, kartka do spisania reguł gry.  

Zachęcamy dzieci wspólnie z rodzicem do wykonania własnej gry planszowej. Dzieci wymyślają swoją propozycję gry. Dziecko przy pomocy rodzica podpisuje pola (start i metę)  Rodzic spisuje reguły gry wymyślone przez dzieci. Kiedy gra planszowa jest już gotowa, dziecko z rodzicem stawia swoje pionki na starcie i wykonuje rzut kostką. Zabawa trwa do momentu, kiedy dotrą do mety.   

Rodzinne sylabizowanie – zabawy słowne. Dzieci biorą dowolne obrazki z gier czy układanek. Następnie nazywają obrazki, starają się wyodrębnić pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie oraz podzielić wyraz na sylaby.  6-latki i chętne 5-latki głoskują  nazwy i wymawiają prawidłowo słowo.

Dom z klocków – zabawa matematyczna, ćwiczenia w przeliczaniu, utrwalenie podstawowych kolorów. Dzieci biorą przed sobą dowolną liczbę klocków. Zadaniem jest zbudowanie domu według instrukcji podanej przez rodzica (zapisanej i umieszczonej w widocznym dla dzieci miejscu), np. Zbuduj dom z 15 czerwonych klocków, 9 niebieskich, 11 żółtych oraz 14 zielonych. Dziecko swobodnie wypowiada się na temat swojej budowli.