Przygody rodzin w akcji
„ Nasze rytmy”- zabawa w rytmy
Do tej zabawy możemy wykorzystać różne materiały: klocki, fasolę, korki od butelek, groch itp. Najpierw rodzic układa prosty rytm, np. fasola-klocek-groch, dziecko powtarza ten sam rytm. Następnie wymyślamy inne, dowolne rytmy.
„Rodzinna gimnastyka”
https://www.youtube.com/watch?v=fa4uYdlEm4g
„Zawody moich rodziców”- zabawa pantomimiczna
Najpierw dzieci przypominają zawody rodziców. Następnie za pomocą gestów i mimiki prezentują je.
Jeżeli dzieci mają ochotę mogą obejrzeć bajki o rodzinie:
https://www.youtube.com/watch?v=UEWMC8A9L6Y
https://www.youtube.com/watch?v=tKw2-En1tTw
https://www.youtube.com/watch?v=wC0wPkLIr70
„Rodzina”– nauka wiersza.
Dom to przede wszystkim rodzina, a więc niech dzieci przypomną krótki wierszyk o rodzinie wykorzystując palce dłoni:
Ten pierwszy to Dziadziuś, (kciuk)
a przy nim Babunia. (wskazujący)
Największy to Tatuś, (środkowy)
a przy nim mamusia. (serdeczny)
A to ja dziecina mała, (mały)
i to jest rodzinka, moja ręka cała.
„Pieczenie ciasta”- zabawa ilustrowana ruchem
Gotowanie i pieczenie w domu. Lewą ręką trzymamy miskę z ciastem, a prawą ręką ucieramy ciasto. Otrzepujemy ręce z mąki. Zaczynamy wybijać jajka: (powtarzamy kilka razy)-prawą ręką sięgamy za lewe ramię –bierzemy jajko-rozbijamy je o ramię –mówimy „puk”- wlewamy do miski –mówimy „chlup”
-wyrzucamy skorupki lewą ręką za prawe ramię –mówimy „siup” Ugniatamy ciasto, wyrabiamy. Rozwałkowujemy ciasto przed sobą obiema rękami. Ozdabianie ciasta kremem –składamy dłonie w piąstki, jedna na drugą, a palce rąk energicznie otwieramy. Posypujemy ciasto bakaliami. Częstujemy osoby siedzące po prawej i po lewej stronie. Możemy wykorzystać prawdziwe ciasto lub ciasteczka.
Wolny czas – rozmowa na temat wspólnego rodzinnego spędzania czasu. Rodzic inicjuje swobodną rozmowę na temat wspólnego spędzania czasu. Zadaje dziecku pytania: Co możemy robić w wolnym czasie? Co lubisz robić w wolnym czasie z rodzicami? A co lubisz robić z dziadkami? Dziecko wypowiada się o dobrych i negatywnych sposobach spędzania wolnego czasu. Samodzielnie dochodzi do wniosku, że aktywne spędzanie wolnego czasu z rodziną jest lepsze dla zdrowia i tworzenia dobrych więzi rodzinnych niż oglądanie telewizji czy korzystanie z telefonów komórkowych.
Zabawa ruchowa ,,Ziemia, woda, powietrze’’
Dzieci stają na dywanie, zwrócone twarzami do rodzica.
Na hasło: Ziemia – dotykają dłońmi o podłogę.
Na hasło: Woda – chwytają się dłońmi za kolana
Na hasło: Powietrze – wskazują przestrzeń nad sobą.
Rodzic podaje hasła w różnej kolejności.
Nasza gra planszowa – praca techniczna.
Pomoce: kolorowe kartki z bloku technicznego, kostka do gry, klej, nożyczki, duży brystol, mazaki, kartka do spisania reguł gry.
Zachęcamy dzieci wspólnie z rodzicem do wykonania własnej gry planszowej. Dzieci wymyślają swoją propozycję gry. Dziecko przy pomocy rodzica podpisuje pola (start i metę) Rodzic spisuje reguły gry wymyślone przez dzieci. Kiedy gra planszowa jest już gotowa, dziecko z rodzicem stawia swoje pionki na starcie i wykonuje rzut kostką. Zabawa trwa do momentu, kiedy dotrą do mety.
Rodzinne sylabizowanie – zabawy słowne. Dzieci biorą dowolne obrazki z gier czy układanek. Następnie nazywają obrazki, starają się wyodrębnić pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie oraz podzielić wyraz na sylaby. 6-latki i chętne 5-latki głoskują nazwy i wymawiają prawidłowo słowo.
Dom z klocków – zabawa matematyczna, ćwiczenia w przeliczaniu, utrwalenie podstawowych kolorów. Dzieci biorą przed sobą dowolną liczbę klocków. Zadaniem jest zbudowanie domu według instrukcji podanej przez rodzica (zapisanej i umieszczonej w widocznym dla dzieci miejscu), np. Zbuduj dom z 15 czerwonych klocków, 9 niebieskich, 11 żółtych oraz 14 zielonych. Dziecko swobodnie wypowiada się na temat swojej budowli.