"Bez wody nie ma życia"- poniedziałek

 

Witam ponownie Rodziców i kochane Smerfy.                                                                                    

   Cieszę się, że możemy wspólnie (choć wirtualnie) razem rozwijać umiejętności naszych dzieci. W tym tygodniu  proponuję poznanie właściwości wody i jej zastosowanie. Gorąco Was ściskam i życzę miłego dnia.

 

27.04. -30.04.2020r

 

Temat tygodnia: „Bez wody nie ma życia”

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

  • Kształcenie postawy zaciekawienia otaczającym światem.
  • Rozwijanie aktywności poznawczej.
  • Uświadomienie, że woda to skarb bez którego nie mogłoby istnieć życie na ziemi.
  • Poznanie w doświadczeniach właściwości wody.
  • Kształcenie wyobraźni i inwencji twórczej dziecka.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Kształcenie umiejętności mierzenia płynów.

 

27.04 2020 (poniedziałek)

  • Na rozpoczęcie dnia proponuję rozgrzewkę.

Stoimy w lekkim rozkroku i zaczynamy.

- krążenia głowy, ramion, tułowia,

- kręcimy bioderkami,

- skłony do boku,

- dłonie kładziemy na kolanach, kręcimy razem do wewnątrz i na zewnątrz,

- kręcimy prawą stopą i lewą,

- stojąc prosto unosimy się na palcach i wracamy. /powtarzamy ćwiczenia kilka razy/

  • „Tajemnice wody” – słuchanie wiersza „Woda” R. Witka, rozwiązywanie zagadek.

Cel: poznanie uproszczonego schematu obiegu wody w przyrodzie.

„Woda” – słuchanie wiersza R. Witka.

Kapu, kapu – kapie woda.

Leci z kranu, spada z nieba.

Płynie rzeką, pluska w morzu –

Wszędzie dużo jej potrzeba.

Krótkie omówienie treści wiersza, proponuję naukę czterowersu na pamięć. Następnie Rodzic zadaje dziecku  kilka zagadek, których rozwiązaniem jest słowo woda.

Może płynąć, może lecieć,

Lub też kapać, czy zgadniecie?

     Kto jej szuka znajdzie wszędzie,

     W rzece, w studni i w łazience.

Mogę trzymać ją w butelce,

Mogę nią też umyć ręce.

Mogę uprać w niej ubranie

Albo wypić na śniadanie.

Rodzic zadaje dziecku pytanie: Gdzie jest woda? Zaprasza dziecko do obserwacji doświadczenia. Gotuje wodę w czajniku elektrycznym. Przykłada lusterko do otworu, przez który wydobywa się para. Zwraca uwagę na osadzające się na lusterku i kapiące kropelki wody. Wyjaśnia, że w podobny sposób powstaje deszcz.

  • „Ogromna skała” – zabawa w parach.

Dziecko jest skałą ogromną i ciężką, Rodzic próbuje je podnieść. Zamiana ról.

  • „Do czego potrzebna jest nam woda?”- burza mózgów.

Dziecko przy pomocy Rodzica podaje sposoby wykorzystywania wody przez człowieka, zwierzęta i rośliny.

  • Zachęcam do obejrzenia filmiku na YouTube „Woda krąży – woda wraca. Obieg wody w przyrodzie”.

 

Zobacz jak wygląda obieg wody w przyrodzie, jaką długą drogę przebywa każda kropla wody i jak się w tym czasie zmienia.