Dbamy o nasze środowisko - opowiadanie

Dbamy o nasze środowisko” – słuchanie opowiadania B. Koronkiewicz. - Pani w przedszkolu dzisiaj nam mówiła, że powinniśmy wszyscy dbać o nasze środowisko. Jutro będziemy rozmawiać, jak można to robić, a ja nic na ten temat nie wiem – powiedział Tomek przy kolacji. - Jak to nic nie wiesz? – zdziwiła się mama. Przecież my zawsze staramy się postępować zgodnie z zasadami ekologii. - a co to znaczy? - to znaczy, że robimy wszystko, aby dbać o Ziemię. - na przykład? - na przykład segregujemy śmieci. Oddzielnie wyrzucamy makulaturę, oddzielnie szkło, plastiki, odpady zielone. Nie należy marnować tego, co da się powtórnie przetworzyć. - a oddzielnie elektrośmieci – wtrącił tata. – Żeby nie zaśmiecały nam planety, trzeba je specjalnie utylizować. - to dlatego w sklepach są pojemniki na stare baterie, a w aptekach na lekarstwa? Żeby ich nie mieszać z innymi śmieciami? – spytał Tomek. - No właśnie. - Używamy też ekologicznych toreb – powiedziała mama. - i oszczędzamy wodę – dodała Małgosia, starsza siostra Tomka. Dlatego Ci mówiłam, żebyś ją zakręcał, jak myjesz zęby, bo masz już wodę w kubeczku. - Ale dlaczego mamy oszczędzać wodę, przecież jest jej dużo – zastanowił się Tomek. - My mamy dużo, ale jest wiele miejsc na Ziemi, gdzie jej brakuje. Nie można marnować wody bez potrzeby. - Żywności też nie można marnować. Trzeba kupować tyle, ile się zje

i nakładać na talerz też tyle, ile dasz radę zjeść. Zobacz, nie ruszyłeś jeszcze swojej porcji – zwróciła uwagę mama – a jedzenia nie można wyrzucać. - Tak, tak, wiem, że jedzenia też brakuje na świecie. Zagadałem się, ale zaraz zjem, bo jest pyszne – powiedział Tomek i zabrał się za swoją kolację. – Najważniejsze, że już wiem, co jutro powiem w przedszkolu. - i pamiętaj o gaszeniu światła, gdy wychodzisz ze swojego pokoju, bo energię też trzeba oszczędzać – uśmiechnął się tata. – Myślę, że jak wszystkie dzieci we wszystkich przedszkolach nauczą się dbać o swoje najbliższe środowisko, to nasza planeta będzie piękna, zielona i przyjazna swoim mieszkańcom jeszcze przez wiele, wiele lat.

Rozmowa w oparciu o wysłuchane opowiadanie. - o czym dzieci z grupy Tomka będą rozmawiać na zajęciach? - Jakich zasad przestrzega rodzina Tomka? - Jak należy postępować ze śmieciami? - co to są elektrośmieci? - co należy oszczędzać? - Kogo można nazwać przyjacielem Ziemi?

Jak będzie wyglądać nasza Ziemia za 100 lat” – zabawa twórcza. Dzieci wypowiadają się na temat przyszłości Ziemi. Wskazują zachowania ludzi wyniszczające Ziemię. Podają propozycje działań ratujących naszą planetę.

Zielone listki” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci trzymają pasek zielonej bibuły na wysokości ust. Dmuchają na bibułę wprawiając ją w ruch.